Проект „The Rainbow – Ode To Diversity“ – многостранно училищно партньорство по Секторна програма „Коменски“, Програма „Учене през целия живот“, Бюджет 20 000 евро, Период на изпълнение: 2011-2013 г., Партньори: Великобритания, Франция, Италия, Полша, Турция, Литва, Латвия и България, Целева група: ученици 7 клас.
Проектът е насочен към стимулиране на нагласи у младите хора да възприемат европейското пространство в неговото многообразие. По време на проектните дейности са разработени 9 теми от взаимен интерес, свързани с историята и традициите на страните – партньори. От СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица директни участници са 22 ученици, които участват в мобилност до Великобритания, Франция, Италия. Индиректно проектните дейности имаха широк резонанс в училище чрез обявени конкурси и подготовка на различни презентации.
В периода 6-10 май се провежда заключителна мобилност в България, в която участват: Великобритания, Франция, Турция, Полша, Литва и Латвия.
Домакините от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица представят българската образователна система, училището си и българските софтуерни продукти: „Енвижън“ и „Джъмпидо“.
Изключително ценен аргумент за участие в подобни проекти е възможността учениците да практикуват английски език в реални ситуации, което обогатява личния им опит, както и да се запознаят с европейските практики в образованието.
По време на визитата се проведе среща с кмета на Община Златица – инж. Магдалена Иванова, която презентира историческото и съвременното развитие на общината. Акцент в презентацията беше и проектната дейност, чрез която в Община Златица ще се постигне устойчиво развитие и просперитет.
Кулминация на финалната визита бе подготвеният от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица концерт „Заедно под дъгата“.
По време на посещението в България гостите имаха възможност да разгледат за редица културно-исторически забележителности в София, Пловдив, Копривщица и Благоевград.
***************************************************
На 9 май в салона на читалище „Христо Смирненски“ град Златица се състоя празничният спектакъл „Заедно под дъгата“, реализиран като дейност от финалната визита по проекта „Дъгата – ода за разнообразието“. Гости от страните партньори /Великобритания, Турция, Литва, Латвия, Полша и Франция/, представители на обществени институции, граждани имаха възможност да се възхитят на въображението и таланта на учениците от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“.Действието се развива в царството „Дъголандия“ – единственото, в което се правят седемцветни дъги, без които пъстротата на света ще изчезне. За доставяне на най-важната за производството на дъги добавка - „разнообразие“, взаха участие над 120 ученици. Гостите на спектакъла видяха всичко - от фолклорни изпълнения до най-новото в репертоара на „Марчинг старс“. Изключителен жест към партньорите по проекта бе микс от популярни песни от страните – участнички в проекта. Оказа се, че има още изненади. Никога на златишка сцена не е представян мюзикъл, изпълняван от ученици.
Тази вечер песента „Бенджамин калипсо“ от мюзикъла „Йосиф и фантастичното му пъстро наметало“ на Ендрю Лойд Уебър предизвика дълго нестихващи аплодисменти.
Този изключителен спектакъл е подготвен от учителите: Тодор Цачев - сценарий и режисура, Ивайла Цачева – музикално оформление, Събина Илиева – фолклорен танц, Румяна Серафимова – декори, Лили Илиева – костюми, Аделина Павлова – мултимедия.
Директорът на училището Нели Стефанова изрази възхищението на публиката от невероятния спектакъл, отправи поздрав към присъстващите чуждестранни гости, изтъкна удовлетворението на училището от участието в този проект и желание за ново партньорство.
******************************
От 18 до 22 март се състоя предпоследният етап на проект „Дъгата – ода на разнообразието” на програма Коменски. Този път страна – домакин беше Полша /град Дивити, близо до Гданск/, а тема на мобилността – спортът.
Представителите на осемте страни, участнички в проекта се срещнаха като добри приятели, а гостоприемството от страна на домакините направи студът и мартенският сняг по-поносими. Освен запознаване с полската образователна система, на участниците в проекта бе представена и по една традиционна игра. Българската делегация предизвика партньорите си с „Народна топка“.
По време на мобилността се проведоха работни срещи, на които се планираха заключителните дейности по проекта. Представена бе програмата на последната среща по проекта - в България / по-специално в Златица/.
Визитата в България ще бъде от 6 до 10 май. Златица ще бъде посетена от представители от училища от Турция, Великобритания, Франция, Полша, Литва, Латвия и Италия.
Донка Славчева
От СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – гр. Златица в мобилността до град Дивити участваха Нели Стефанова – директор на СОУ „Св. П. Хилендарски“ и Донка Славчева – психолог.
ТОПЛИНАТА В ДЪЖДОВНА АНГЛИЯ
От 23 до 29 септември в гр. Съндърланд, Великобритания се проведе петата мобилност по проект „Дъгата-ода на разнообразието", проект „Коменски", в който партньор от българска страна е СОУ „Св. Паисий Хилендарски" - гр. Златица. За английския град пътуваше екип от 10 човека - г-жа Нели Стефанова - директор, г-жа Кина Буюклиева - помощник - директор, г-жа Димка Червенкова -старши учител, г-жа Донка Славчева - психолог, както и учениците от седми и осми клас - Ния Ганчева, Николета Стаменова, Гергана Алексиева, Сиана Петрова, Георги Цветков и Николай Сотиров.
Първата и най-трудна задача пред учениците бе да се научат да преодолеят своите различия, да проявяват толерантност, да се стремят към самоусъвършенстване, да бъдат упорити и постоянни в изпълнението на поставените им задачи и наистина да работят в екип. Те изготвиха календар на културните традиции и фолклорните обичаи на Златица.
Всички бяхме мило посрещнати, а приемните семейства направиха от невъзможното възможно, за да стопят ледовете и притесненията на децата. Усмивките, любезността и отзививостта на англичаните ни накара да се замислим дали това не е техния отговор на дъждовното и студено време.
Първият ден в училището бе пълен с изненади - посрещнати с рози, много ръкопляскания и песента „Върви народе възродени". Бяхме горди, че тук се говори за България с уважение. Странни ни изглеждаха часовете в училището и начина, по който се преподава, но пък всички бяха спокойни. На децата непрекъснато им се внушаваше, че те могат, че ще се справят, че са добри. И те наистина се справяха...
Като въртележка се завъртяха следващите дни, през които се запознахме с културните традиции и фолклорни обичаи на Англия. Посетихме: Националния център за стъкло и се учихме да рисуваме върху стъклени плакети; най-старата каменна църква в Англия „Св. Петър", която датира още от 7 в.; катедралата в Дърам, обявена от ЮНЕСКО за част от световното културно наследство; музея в Биймиш, разположен на 300 акра земя, разказващ за бита и обичаите на англичаните през джорджианския, викторианския и периода на управление на крал Едуард VII; Свещения остров на Линдърсфарн, който е център на религиозно поклонение и резерват за флора и фауна; замъка и градините на Алнуик, известни и с това, че там е сниман филмът „Хари Потър".
На всяко място ученици и възрастни имаха практически занимания с цел опознаване традициите на Северна Англия.
И накрая, на Свещения остров, участниците в тази мобилност написахме по едно свое желание на камък, който по старо поверие морето трябва да отнесе. Направихме кръг на приятелството -символ на приятелството на деца и възрастни от 8 държави, 8 града, 8 училища...
Наши приятели станаха и приемните семейства. Мили, любезни, отзивчиви, те накара учениците да се чувстват изключително добре в техните многодетни семейства. Всяка вечер организираха различни забавления, показаха на гостите си забележителностите на Съндърланд и Нюкясъл, и както самите родители казват: „Приехме ги като наши деца". На тръгване имаше сълзи. Сълзи на раздяла, но и поредния символ на новото приятелство...
Приятелство, което остави своя отпечатък в нашите сърца завинаги!
МНЕНИЯ НА УЧЕНИЦИ
1. Гергана Алексиева - Въпреки лошото време - дъжда и ниските температури, Англия се оказа по-красива страна, отколкото си я представях. Къщите бяха като по филмите. В музея „Биймиш" можеш да си представиш стара Англия с обичаите и живота на хората. Това е невероятно! Замъкът Алнуик и градините бяха много впечатляващи. Училището е доста по-различно от нашето. Не знам дали е по-добро, но не всеки може да свикне с новите неща толкова бързо. Английската храна също е доста по-различна от българската.
2. Георги Цветков - Най-силно впечатление ми направи гостоприемството на хората в Англия. Нашето английско семейство беше страхотно. Имаха три момичета, които бяха забавни и весели като нас. Природата е невероятна! Любимото ми място бе Стадионът на Съндърланд.
3. Сиана Петрова Петрова -Впечатляващи са отзивчивостта и културното поведение на англичаните.Приемното ни семейство се държаха с нас като със свои деца. Всяка вечер ни водиха на различни развлеченния като боулинг и др. Научихме Алекс „брат ни" да произнася български думи. В училище също беше много забавно. Децата учеха чрез игри до 15.30 следобед. Запознах се с много деца и си намерих нови приятели.
4. Ния Ганчева - Англия е уникална страна! Абсолютно различна от моите представи. Училището беше като детска игра, но ми хареса. Посетихме Центъра за стъкло, музея Биймиш, включихме се в приключенията на Хари Потър, с приемното семейство се постара да ни покаже още забележтелности на Съндърланд. Ще запазя великолепни спомени!
5. Николай Сотиров - Много ме впечатли характера на хората - всички са усмихнати, дружелюбни и добронамерени. Но най-много ми хареса начина на образование. Също и боуилингът - много приятна и забавна игра.
6. Николета Стаменова - Най-силно впечатление в Англия ми направиха децата в училище, които бяха много възпитани и услужливи. Учеха по много забавен начин.Също така ми харесаха къщите на хората. Нашето приемно семейство бе мило и дружелюбно. Посрещнаха ни добре и ни помагаха с всичко. В училище децата учеха по много забавен начин. Пътуването ми хареса и се надявам някои път пак да посетя Англия.
Непознатите Литва и Латвия
В края на месец май се проведе поредната мобилност на проекта „Дъгата – ода на разнообразието” по програма „Коменски”, в който проект партньор е СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – гр. Златица.
След Турция, Франция и Италия, новата среща бе в гр. Алитус, Литва и с. Извалта, Латвия. Училището от Златица бе представено от Димка Червенкова и Донка Славчева – членове на екипа, работещ по проекта.
В гр. Алитус всички партньори презентираха популярна приказка по работна тема „Литературни герои”. Българският екип избра „Дядовата ръкавичка” на Елин Пелин, която е емблематична за Златица. Бе изработена специална книжка, чиито илюстрации са направени от ученици от 3 и 11 клас, а текстът бе преведен и адаптиран на английски език от ученици от 10 клас с помощта на преподавателката г-жа Мария Велчева. Книжката бе подарена за спомен на всяко училище-партньор.
В с. Извалта темата бе „Фестивали”. Тук бе подготвена мултимедийна презентация, представяща карнавала на литературните герои в Златица, както и концертите на училището.
В прибалтийските държави всички участници се запознаха с образователните системи на двете страни, проведоха работни срещи в кметствата, участваха във фестивали на литовското и латвийското изкуство, посетиха различни забележителности, възхитиха се на красотата на Вилнюс и Рига. Непознатите зелени Литва и Латвия оставиха кехлибарен спомен у всеки един.
Следващата среща е от 23 септември в гр. Съндърланд, Англия. Страната ще посетят и шестима ученика от седми и осми клас. През това лято те имат за задача да съчетаят ваканцията с уроците по английски език и да изготвят специален календар с различни културни дейности в Златица, който ще бъде част от един общ календар на проекта. Нека им пожелаем успех!
СЕКТОРНА ПРОГРАМА „КОМЕНСКИ“ – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ОПОЗНАВАНЕ, ПАРТНЬОРСТВО И ОБМЕН НА ДОБРИ ПРАКТИКИ В ОБРАЗОВАНИЕТО
Още един от цветовете на дъгата
Топлото посрещане и докосването до културата и историята на Флоренция беше едно магическо пътуване през времето и трета завършена мобилност по международен проект на СОУ „Св. Паисий Хилендарски” гр. Златица „ДЪГАТА – ОДА НА РАЗНООБРАЗИЕТО”.
Визитата по проекта се случи в Италия и наши домакини бяха слънчевите учители и ученици от училище Circolo Didattico в Кампи Бизенцио - съседен на Флоренция град. Чаровни и леко лежерни, нашите домакини бяха приготвили програма, изпълнена с цялата романтичност и душевност, която носи в себе си тази част на Италия- Кампи Бизенцио, Флоренция, Лука и Пиза.
Десет седмокласници от нашето училище имаха неповторимата възможност да се изправят пред грандиозната архитектура на градовете, от чиято колосалност спира човешкия дъх. Площадът Санта Мария Новела и катедралата Санта Мария дел Фиоре, статуята на Давид, пред която човек единствено може да се преклони... Нашите възклицания се сляха с адмирациите на безбройното множество туристи... Oмагьосани, ние преброихме със собствените си стъпки стъпалата в Кулата на Джото, за да видим от високо Флоренция.
… Ден трети- Лука и Пиза... всичко се превърна в един красив, слъчево-мраморен сън, когато пред нас се откри Кулата - извисила се неестествено на фона на безкрайното синьо неб. Всичко, което успяхме да кажем, беше само въздишка, придружена от звуците на едно виолончело, с което млад музикант посрещаше туристите на входа на комплекса.
… Ден четвърти- малкият спретнат Кампи Бизенцио с неговите красиви улици и цъфнали магнолии... Имахме шанса да посетим невероятно богатата градска библиотека, музея на художника Манзи, видяхме как се прави хартия и кожа по стара технология, дори някои от учениците имаха възможността да направят своите първи страници и кожени корици, напътствани от чевръстия италиански майстор.
… Ден пети- нима има какво още да желаем? И само след миг невярващо прекрачихме прага на галерията Уфици. Зала след зала, шедьовър след шедьовър... Пластовете на времето, пречупени през призмата на съвършенството, недокоснати сякаш от човешка ръка... Пресътворени мигове от цветове и гениалност.
Омагьосани от красотата, запленени от препълнените площади и безбройните ритми на уличните музиканти, не усетихме как са изтекли дните . С нескривана тъга всеки един от нас докосна нослето на символичния за Флоренция глиган, за да се върне пак.
… Ден седми - всеки един от нас остави частица от сърцето си в Италия и взе със себе си малко от магията на това уникално място и слънчевите усмивки на нашите италиански домакини.
ЩРИХИ ОТ ВИЗИТА В ИТАЛИЯ
За младите хора Европа наистина ще бъде пространство без граници. Развитието на Европейския съюз предполага засилен диалог между различни култури и равни шансове за личностна реализация. Взаимното опознаване на народите от една страна стимулира формирането на нагласи за приемане на различията, от друга способства осмислянето на общоевропейските измерения в образованието. Секторна програма „Коменски“ задоволява именно тези потребности на Общността.
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ осмисля своето развитие в контекста на европейските стандарти, което митивира училището да участва в международни програми и проекти. Създавайки възможност на младите хора да се срещат със свои връстници от други европейски страни, както и да се докоснат до училищната практика, историческите и културни постижения в тези страни обогатява личния опит на учениците и стимулира тяхното личностно развитие.
След посещението във Франция през месец януари ученици от СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ осъществиха визита в Италия, гр. Кампи Бизенцио. В рамките на една седмица учениците участваха в дейности по проект „Дъгата – ода на разнообразието“. Те научиха повече за образователната система в Италия. Основна тема на съвместната работа с ученици от Франция, Турция, Англия, Полша, Литва, Латвия и Италия беше презентиране на изкуството. Освен, че представиха върховете на българското изкуство в различните му жанрове, изключителен интерес предизвика уредената изложба с различни предмети, дело на самите ученици. Истинско забавление представляваше участието на децата в организираните от домакините „уъркшопове“ в ателиета по музика и керамика. В непринудени дейности учениците се докоснаха до местната култура, танци, музика, кухня и игри. Интересен момент в опознаването на делегациите стана работата с предварително подготвения от участниците уникален речник с най-популярните думи и изрази на осем езика.
Освен чрез дейностите по проекта учениците имаха възможност да опознаят отблизо живота на италианците по време на техния престой в италиански семейства. Там те срещнаха добронамереност, топлота и сърдечност. Близостта на Кампи Бизенцио до Флоренция даде възможност на учениците да се запознаят отблизо със световни културни и исторически забележителности, които са свиделство за възхода на човешката цивилизация.
Следващият етап на проекта предвижда дейности в Литва и Латвия, където ще бъдат представени характерни литературни образи и национални фестивали. Предстоят дейности в Англия и Полша. Заключителният етап на проекта е през май 2013 г. в България. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ има изключителната чест да презентира българската образователна система пред партньорите, както и да ги запознае с културата, бита и традициите на България.
Пътуването до Италия - eдно голямо приключение
Когато пристигнахме в Италия, първоначалното ми впечатление бе, че там е истинска пролет, за разлика от България, миришеше на свежест и красота. В училището бяхме посрещнати от много добри и възпитани хора. Учениците бяха с униформи. Изложбата, която представихме беше най-красива и най-богата. Приемното семейство ме прие с отворени обятия, през целия престой аз не почуствах отчуждение. Храната беше прекрасна, хапвахме пица , лазаня, паста, макарони и други. Впечатлиха ме културните им паметници и скулптори , но най-вече - кулата в Пиза. Останах много доволен от пътуването и гостуването ми в Италия , но стигнах до извода , че от България по- хубаво място няма.
БЪЛГАРСКОТО ИЗКУСТВО
Темата, която всички участници в проекта „Коменски” трябваше да представят в Италия бе „Изкуство”. Българският отбор направи диск с мултимедийна презентация, който подари на всички чуждестранни страни - партньори. В нея е проследено развитието на изкуството по българските земи от древността до наши дни.
Българското изкуство води началото си още от изящните тракийски украшения, маски, стенописи... Преминава през средновековните църкви и манастири, включени в списъка на ЮНЕСКО за опазване на световното културно наследство. Съвременното българско изкуство се представя чрез картините на Владимир Димитров – Майстора, Златю Бояджиев, Дора Бонева, скулптурите на Вежди Рашидов и Георги Чапкънов, внушителната архитектура на храм-паметник „Александър Невски” и колоритните възрожденски къщи.
От всички направления на изкуството ненадминати са постиженията ни в оперното изкуство. Не може да не се отдаде почит на величествените оперни певци, прославили България по целия свят – Борис Христов, Николай Гяуров, Гена Димитрова, Райна Кабаиванска, Никола Гюзелев...
При изготвяне на презентацията учениците не само се вдъхновиха да покажат най-доброто от българското изкуство, но участваха активно в изработка на различни пана, използвайки техниките декупаж, квилинг, плетени мотиви на една кука, оригами, и др. Фотоси на шедьоврите на архитектурата и изобразителното изкуство по българските земи и уникати на приложното изкуство бяха подредени в българската изложба - разнообразна, впечатляваща, богата като самото изкуство.
Мнения на ученици
Ния Каменова – Благодаря на ръководителите на проекта, че ми предоставиха тази чудесна възможност да посетя „сърцето” на Италия – Флоренция. Докато бях в Италия, създадох нови приятелства и спомени, които ще запазя завинаги.
Цветалина Стефанова – За мен това пътуване е незабравим спомен и се надявам пак да отида и да се видя с приятелите. А нашата изложба, с която представихме българското изкуство, беше най-хубава.
Мария Златанова – Хората бяха много добри, посрещнаха ни топло и гостоприемно. Посетихме Флоренция, Пиза и Лука, които ни очароваха с красотата и чистия въздух.
Емилия Димитрова – Семействата в Кампи Бизенцио бяха много мили и дружелюбни, опитваха се по всякакъв начин да напрвят престоя ни в Италия незабравим.
Пенка Илиева – Участието ми в проекта „Дъгата – ода за разнообразието“ беше голямо преживяване. Във Флоренция има скулптура на глиган, докоснах го, за да се сбъдне поверието и да се върна отново в този град.
Стилиян Кантарджиев – Първото ми впечатление от Италия бе, че хората са много дружелюбни. Флоренция е чист град , с много зелени площи и паркове. Ако имам възможност, бих пътувал в Италия отново. Усещането е страхотно.
Венелин Геров – Най-впечатлен бях от наклонената кула в Пиза. Хората са много добри и се грижеха чудесно за нас.
Александър Нисторов – Италия е държава с различен начин на живот. Храните им са здравословни. Хората непрекъснато са в движение.
Йорданка Пашова – Посещението в Италия много ми хареса и за мен това ще бъде един незабравим спомен за цял живот. Семейството, в което бях отседнала, беше прекрасно. Сприятелих се с много нови приятели от различни страни.
линк към сайта на проекта http://www.circolocampibisenzio.it/rainbow/
НАЧАЛОТО НА ЕДНО ПРИЯТЕЛСТВО
След първата организационна среща в гр. Кападокия, Турция, която се проведе през м. октомври, 2011г. последва и работната част по проекта „Дъгата – ода на разнообразието”. |
Първата тема бе „Обичаи и традиции”, а срещата между учениците се проведе от 15 до 21 януари в гр. Бург дьо Пейаж, Франция. СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – Златица бе представено от 9 човека – г-жа Нели Стефанова – директор, г-жа Кина Буюклиева – пом.- директор, г-жа Донка Славчева – психолог и учениците от седми клас – Мануела Ланкова, Теодора Лазарова, Илияна Захариева, Илияна Стоилова, Денислав Ботинов и Любослав Горицов.
Програмата бе разнообразна и много интензивна. В изложбата, посветена на българския фолклор и традиции намериха място кукли в народни носии и кукерски костюми, мартеница, сурвакарка. В мултимедийната презентация прозвучаха „Излел е Дельо хайдутин“ и „Притурила се планината“, а народните танци Ръченица и Старо банско хоро изпълнени на живо, спряха дъха на всички в залата. Запознахме и с обичаите на останалите седем страни, а Франция, разбира се бе в центъра.
Кметът на Бург дьо Пейаж г-жа Натали Нийсън запозна всички ни с особености на града, с неговите предимства и проблеми, с проектите, по които се работи. На раздяла тя написа много мило послание на българския отбор.
ПРИЕМНИТЕ РОДИТЕЛИ
Всички ученици бяха настанени в приемни семейства. Прекрасни френски семейства, чийто деца, посещаваха „Ле Марист”.
Първият ден имаше притеснение. Как ще се разбират? Работният език на проекта е английския, но кой до колко го ползва? Семействата бяха измислили най-различни начини за комуникция, като например да използват електронен преводач и т.н. На третия ден, те вече знаеха български думи. А децата се забавляваха на старанието, с което ги усвояваха.
Битът и порядките на французите, техните интереси и кухня, с това българските ученици имаха възможност да се запознаят през собствения и опит. На всички направи впечатление, че френската кухня е много здравословна, не се пържи и почти не се използва сол. Набляга се на салатите.
Със своите приемни семейства децата посетиха местните магазини, ходиха и на курс по рисуване, срещнаха се с роднините на френските си гости, накрая трудно се разделиха и едвам стъпили на българска земя, продължиха връзката си чрез Интернет.
Училището „Марист” в Бург дьо Пейаж – Франция
През първия и последния ден от посещението си българската група бе в училището „Марист”, където се запозна с френската образователна система, разгледа класните стаи и участва в съвместни игри с френските ученици.
„Марист” е частно католическо училище и в една сграда се помещава основното и средното училище. В основното училище се учат деца от 3г. до 11г. (5 клас). Негова директорка е Мадам Натали Фор и именно то участва в международния проект.
Всички деца от основното училище приветстваха гостите, размахвайки знамена на всяка една държава и ги поздравиха с местни песни и танци.
Въпреки, че е католическо, то религия изучават само децата, чийто родители желаят това. Имат специална класна стая, а дидактичните материали са направени изключително достъпни за малките деца. Училището ни впечатли с многоцветни стени, тишина и спокойствие. Никой не викаше, а учениците не се гонеха по коридорите. Учат по цял ден без сряда. На обед те имат час и половина почивка, която прекарват навън независимо от времето. Много се залага на спорта и децата играят футбол, волейбол, баскетбол, хандбал, тенис на маса, ходят да карат ски или кънки в близките градчета, където има условия за това. В това училище също има деца със специални образователни потребности, с тях се занимава специален учител два пъти в седмицата, а децата посещават занимания не целодневно, а взависомст от заболяването и възможнсотите си.
Първият ден всички бяхме разделение на отбори и трябваше да опознаем градовете Бург дьо Пейаж и съседния Роман, но не чрез ексурзовод, а отговаряйки на въпроси и ориентирайки се по карта на маршрута. Въпросите бяха най-различни и интересни, и заедно с френските деца от нашата група брояхме прозорците и витражите на катедралите, откривахме надписи, разглеждахме забележителностите.
През последния ден децата участваха в спортни игри и можем да се похвалим, че нашия обор, заедно с деца от Франция и Литва спечели златни медали по тенис на маса.
НЕ СЕ СТРАХУВАМЕ ОТ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА
На четвъртия ден от нашето гостуване, посетихме пещерата Тайс, която е обитавана още от кроманьонския човек, с интерес разгледахме цветните стени, големите сталактити и сталагмити.
Но истинското предизвикателство бяха ските. Да караш ски в Алпите! Ей, това ни се случи за първи път. Ските бяха специални, за поход из планината. И се спускахме, и се изкачвахме и падахме... Важното е, че всички с удоволствие се включихме в приключението.
Париж не е Франция
Че Франция е красива, елегантна и с многолетна история го знаят всички. Ние имахме възможност да посетим онази, по-непопулярната част на страната.
Първо, бе Авиньон. Градът, известен с моста си и песента „Sur la Pont d’Avinjon”. Оказа се, че моста, който е построен над река Рона, всъщност не свързва двата бряга, т.к. някогашните жители на града не са имали пари да го довършат. А както ни обясниха самите французи, върху този мост никога не се е танцувало. Но легендата си е легенда...
Градът е известен и с Двореца на папите. От 13 век Авиньо е бил столица на католицизма и доста по-късно папската резиденция се премества в Рим. Величественост... Всичко това строи от Авиньон!
Втората ни спирка бе Вальонс. Модерен град, с множество търговски центрове, зимна пързалка, характерни парапети на терасите на сградите с плетеници като дантела и идеално място за пазаруване.
В град Бург дьо Пейаж също имаше какво да се види. Градът е известен със своя хлебен деликатес – Понь. Посетихме и музея на Понь, където се запознахме с историята, начинът му на правене и дори се почерпихме с него. Асоциацията ни бе с българския козунак, но този деликатес има различен външен вид и начин на направа. Видяхме и опитахме и други сладкиши – пайове, галета и специалния традиционен кейк със захаросани бадеми.
В съседното градче Роман (разстоянието между двата града е един мост) посетихме международния музей на обувката. Тук видяхме не само най-новите модерни и екстравагантни колекции, но и обувки още от дълбока древност. Като, че ли най-много бяхме впечатлени от изключително миниатюрните японски обувки и мумифицирания египетски крак.
Фолклор, обичаи и традиции
Дълго преди заминаването за Франция, българските ученици заедно с г-жа Румяна Серафимова подготвяха материалите, с които представиха българския фолклор – сурвачка, мартеница, две кукли - с женски народен костюм и кукер, както и подаръците за всички училища по проекта.
Г-жа Здравка Дикова постави и подготви народните танци, с които децата вдигнаха на крака френската публика, а именно – шопска ръченица и старо банско хоро.
Г-жа Красимира Христовска – Роропулус и г-жа Даниела Самарджиева бяха в основата на специалните мултимедийни презентации за българския фолклор и Коледата в нашето училище. Децата се справиха отлично с английския език и предизикаха бурни аплодисменти сред партньорите по проекта.
Всъщност с този проект е ангажирано цялото училище. Учениците се вълнуваха, благородно завиждаха, а почти всички учители се включиха да помагат за доброто представяне на българския отбор.
ВПЕЧАТЛЕНИЯТА НА ДЕЦАТА
- Илияна Захариева:
Беше приятно изживяване. Видяхме една непозната страна. Приеха ни много топло и се грижеха за нас. Впечатли ме възпитанието на учениците, голямото училище и красивия град. Посетихме много интересни места, които разкриваха традициите на французите. Създадохме си нови приятелства. Представихме нашето училище на високо ниво.
- Мануела Ланкова
Най-много се притеснявах дали ще можем да общуваме със семейството. Впечатли ме, най-вече това, че хората са много учтиви, училището беше сравнително голямо, в него имаше църква, а децата бяха много общителни. От дейностите най-ми харесаха ските, защото ми бе за първи път.
- Илияна Стоилова
И аз в началото си мислех, че френското училище ще бъде по-малко, а децата по-„лудички”. Очаквах родителите да говорят по-добре английски. Но ми хареса, че успявах да общувам свободно на английски, без много да се замислям за граматиката. А децата са много общителни. На останалите деца, които ще заминават в другите страни по проекта искам да им кажа да не се притесняват.
- Теодора Лазарова
Притеснвявах се от семейството, от децата. Как ще общуваме, дали знаем добре английски? Но всичко това бе само в началото. Беше много приятно с моите родители. Бяха много мили. Децата им също. Впечатли ме дисциплината в училище.
- Денислав Ботинов
Очаквах един малък град и не толкова заможни семейства. В началото, когато майката и бащата ни взимаха и ни говореха, ние не разбирахме, но после си общувахме много добре. Родителите бяха много усмихнати, разрешаваха ни всичко, не ни се караха. На децата, които сега ще ходатя в Италия, пожелавам да не се притесняват от приемните си родители, да комуникират с тях.
- Любослав Горицов
Всичко бе страхотно! Училището, децата, родителите. Най-много ми харесаха ските и спортните игри. Мисля, че се представихме много добре. Лично аз се чувствах много добре.
*********************************************************************************
Първото пътуване на нашите ученици по проекта „Коменски" ще бъде в гр. Бург де Пиаже, Южна Франция от 15 до 21.01.2012г. Темата на дейностите, по които ще се работи е „Национални традиции и фолклор". Шестимата седмокласници - Илияна Захариева, Любослав Горицов, Денислав Ботинов, Мануела Ланкова, Илияна Стоилова и Теодора Лазарова ще трябва да подготвят български национален танц, мултимедийна презентация и малка изложба, с които ще покажат на представителите от още шест държави красотата и самобитността на нашите традиции и обичаи. Нека да им пожелаем успех!
„Дъгата – ода на разнообразието“
Стартира международният проект „ Дъгата – ода на разнообразието” по секторна програма „Коменски“, в който от българска страна участва СОУ „ Св. Паисий Хилендарски” гр. Златица. Първата работна визита /мобилност/ се осъществи в сърцето на Турция - красивата Кападокия, Невшехир. Целта на проекта, в който участват още Англия, Франция, Полша, Литва, Латвия, Италия, Турция е да покаже, че красотата на този свят се дължи на разнообразието. Дъгата е красива, защото обединява в себе си различни цветове.
Главната идея на проекта е: Европа не е разделена на много различни парчета, а много парченца, събрани в едно цяло, което да бъде уникален съюз. Различието трябва да бъде приемано не като опасност, а като богатството и щастливата съдба на Европа.
Участниците в първата мобилност дискутираха бъдещите дейности, които имат за цел да покажат различните образователни системи и културата и дадат възможност на деца да пътуват до страните членки. Дейностите по проекта трябва да бъдат мост, който свързва различните култури и манталитет, за да се получи симбиоза, лишена от етническа и религиозна нетолерантност, расизъм, предразсъдъци.
Участниците в проекта бяха топло посрещнати в училището Каравезир в Невшехир, където посетиха различни уроци, за да добият представа за турската образователна система. Следобедните часове бяха посветени на изложение, където всяка една държава трябваше да представи себе си чрез снимки на природни забележителности, традиционни костюми, постижения в областта на образованието. Изложбата наистина предизвика голяма интерес у местните деца, техните родители и учителите.
„ Всички ние сме като пръстите на ръката... силни сме когато се съберем в юмрук”
Изложението в Невшехир завърши с много снимки, усмивки, разменени телефони и e-mail адреси.
Разбира се домакините не пропуснаха да отделят известно време за да запознаят европейските си колеги с удивителната красота на Кападокия, с невероятните скални образувания, местната култура и кухня.
Следва сериозна работа по установените дейности на проекта, като създаване на лого, флаери/листовки/, химн, анкети, запознаване на ученици и родители с предстоящите мобилности. Дали ще бъде лесно?.. „ който иска да види дъгата, трябва първо да се примири с дъжда”...
Мария Велчева – учител по английски език в СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица
НАШИЯТ ФЛАЕР
|
![]() |
Нашето лого Логото педложено от Латвия
![]() |
Вижте песента, с която участваме в проекта тук:
http://www.youtube.com/watch?v=ecjWAl3pEMI
Учене през целия живот
Програмата "Учене през целия живот" се създава с Решение No.1720/2006/EC на Европейския парламент и на Съвета от 15 ноември 2006 г.и е със срок на действие 1 януари 2007 г. - 31 декември 2013 година, като така определя образованието и обучението през целия живот като приоритетни в следващите години. Програмата има за цел да подкрепя взаимодействието, сътрудничеството и мобилността в образователните и обучителните системи в рамките на Общността с цел да ги направи конкурентни на световно равнище; да способства за развитието на качествено учене през целия живот; да насърчава добрите постиженияи иновации на системите и практиките в тази сфера; да насърчава развитието на граждански активно общество. Една от секторните програми на "Учене през целия живот" епрограма "Коменски", която е насочена конкретно към нуждите на основното и средното образование. Училищните партньорства , които се осъществяват по тази програма , целят да повишават европейското измерение на образованието, като подкрепят съвместни дейности между училища в Европа като помагат на учениците и учителите от различни страни да обменят добри практики и идеи, да придобият и усъвършенстват умения, свързани с определени образователни теми, но също и с работата в екип, със социалното общуване, планирането и реализирането на проектни дейности, използването на информационни и комуникационни технологии.
Проектът, който СОУ „Св. Паисий Хилендарски" спечели - „ Дъгата - Ода на многообразието" е по секторна програма „Коменски" и е на стойност 40 000 лв. Наши партньори са училища във Франция, Англия, Италия, Полша, Турция, Латвия. Проектът има за цел да повиши осведомеността на учениците както за собствената, така и за чужди култура и да ги настрои за толерантно приемане на други начини на поведение и стил на живот; да помагне на учениците да разберат връзките между собствения си живот и този на хората по целия свят. Дейностите по проекта ще дадат възможност на ученици и учители да работят съвместно по теми, които представляват общ интерес за тях, да обменят опит, практики и методи, да обогатят своите представи за разнообразния европейски културен, социален и икономически контекст. Предвидените по проектапосещения на ученици и учители в страните партньори са една добра възможност да се опознаят и приемат различни традиции и култури, да се разбира и уважава различната идентичност, да се осъзнае , че разликите са уникалното богатство на Европа. В този смисъл „Дъгата -ода за многообразието" е вярната посока в изграждането на реален „мост между култури, манталитет цивилизации ".