Годишно информационно събитие
на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“
На 27 юли 2013 година в Морската градина в град Бургас се проведе най-голямата информационна кампания на Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси” /ОП РЧР/ за тази година. Събитието е в рамките на инициативата на Европейската комисия „Младежта в движение“ и основен акцент в него бяха младите хора. Госпожа Наталия Ефремова, Ръководител на Управляващия орган на ОП РЧР, откри кампанията и наблегна на напредъка на програмата и постигнатите резултати. Тя изтъкна, че ОП РЧР е инструмент, който може да промени към по-добро живота на всеки човек.
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ град Златица получи покана от Росица Янкова – заместник-министър на труда и социалната политика - да представи своя проект „И аз мога“, финансиран по ОП РЧР и оценен като добра практика. На събитието присъства Нели Стефанова – директор на училището и ръководител на проекта, която представи основните цели и резултати от реализираните дейности. Беше излъчен видеоклип, който показва гледната точка на различни участници в проекта.
„И аз мога“ не е единствения проект на СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, утвърден като добра практика на европейско ниво.
„И АЗ МОГА“ - от име на проект към вътрешно убеждение
През месец март СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица финализира проект „И аз мога“ по Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“. Осъществените дейности са насочени към приобщаване на деца със специални образователни потребности в масовото училище. Основен резултат от реализацията на проекта е създадената подкрепяща среда за децата със СОП, включваща повешена компетентност на учителите, материално-техническа осигуреност на интегрираното обучение и формирани нагласи у училищната общност за приемане на различието. По проекта е оборудвана мултифункционална зала, в която се провеждат специализирани дейности – релационна психомоторика, кинезитерапия, логопедична работа , арт-терапия и ИТ заниминания. Създадените условия, средства и модели на обучение гарантират успешната работа на училищния екип за насърчаване на социалното включване на деца със СОП чрез стимулиране на личностното им развитие.
Мнения на представители на заинтересовани институции :
Румяна Торосян – старши експерт по ОСО, ИОСУ в РИО Софийска област:
Развитието на всяка образователна институция е в пряка зависимост от способността ѝ да отговаря на актуалните потребности на обществото в сферата на образованието. В този смисъл СОУ „Св. Паисий Хилендарски”- гр.Златица се утвърди като успешно училище, което има визия за развитие в контекста на съвременната образователна реалност и перспектива. Още преди седем години, когато в българското общество се утвърждаваше идеята за осигуряване на равен достъп до образование за децата със СОП, училището беше първото в района, което въведе интегрирано обучение, привлече ресурсни учители и логопед, създаде достъпна архитектурна среда. Изключителен успех в тази посока е и реализирането през 2011-2013г на проект „И аз мога” по ОП „Развитие на човешките ресурси“. С работата по проекта СОУ „Св. Паисий Хилендарски”- гр. Златица създаде практика на приобщаващо образование, създавайки подкрепяща среда за децата със СОП в различни аспекти – материално-техническа осигуреност, повишена компетентност на учителите, формиране на нагласи у училищната общност за приемане на различието. Тази практика се базира на новите акценти в българската образователната среда за приобщаващо образование и за осмисляне на българското училище като хуманистична организация.
инж. Магдалена Иванова – кмет на Община Златица
Всяко училище има право самостоятелно да определя своята визия на основата на ценности, които обединяват общността. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гради своята визия като припознава и зачита различията, които характеризират всяка човешка индивидуалност. Това изразява стремежа на училищния екип да създаде благоприятна среда за всички ученици, като ги приобщи към общността, развивайки тяхната уникалност. Приобщаващото образование е част от по-голямата цел за изграждане на приобщаващо общество. Проект „И аз мога“ спомогна да се насочи общественото внимание към потребността да живеем заедно. Създадената по проекта подкрепяща среда за деца със СОП е предпоставка за устойчивост на резултатите, което община Златица високо цени. Приобщаването на всички деца в училище е процес, който изисква подкрепа и партньорство от различни институции. Ръководството на община Златица изразява готовност за това.
инж. Стоян Генов – председател на Общински съвет Златица
Степента на зрялост на една общност се определя от отношението към различието – различните идеи, ценности, хора. В още по-голяма степен това важи за случаите, когато става въпрос за отношение към деца. Включването на деца със специални образователни потребности в живота на общността не като статисти, а като пълноценни участници, играе важна роля в по-нататъшното им личностно развитие и реализация. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ бе сред първите училища в България, които превърнаха идеята за приобщаващото училище в реалност. Училищният екип не се ограничи само с достъпната архитектурна среда /безспорна предпоставка за приобщаването/, но се опита да вникне в същността на процеса, за да открие най-добрите решения. С увереност мога да кажа, че атмосферата в училището е благоприятна за развитие на всички деца, а децата със СОП имат значителен напредък в социализацията и придобиването на учебни умения. „И аз мога“ престана да бъде само име на проект – превърна се във вътрешно убеждение на тези, за които е предназначен.
Дашенка Кралева - председател на СПСПД „ФИЦЕ-България”, президент на Федерация на възпитателните общности „ФИЦЕ-Интернационал”
Проектът „И аз мога” в СОУ „ Св. Паисий Хилендарски”, гр. Златица, е реален пример, че чрез съчетаване на подобрена и достъпна материална среда, повишена информираност на родители и учители във връзка с особеностите и възможности на децата със специални образователни потребности, може да се говори за българско училище – достъпно за всички деца. Чрез общите усилия на екипа по проекта, в който функцията на Сдружение за педагогическа и социална помощ за деца „ФИЦЕ – България“ бе свързана с обучението на учителите в различни методи и инструменти за работа с деца със СОП, е постигната среда, в която децата могат да се чувстват не само приети, но и разбрани и подкрепени. Промяната на средата на обучение може да се смята за задължително условие, необходимо за промяна на обществото, което да свикне, че децата с увреждания МОГАТ, когато живеят и учат в подходящи условия и учебният материал им се поднася по подходящ начин. Сигурна съм, че не само децата от Златица и техните родители имат полза от този проект, но и колегите от училището се чувстват и ще се чувстват в бъдеще по-полезни и вдъхновени.
Йорданка Георгиева – директор на РЦПИОВДУСОП – София област
За успешното приобщаване на деца със специални образователни потребности в масовото училище е важно не само да се създаде физическа възможност за присъствие, но и да се осигури достъпност и адекватност на учебната програма и преподаване на учебния материал. В хода на реализиране на проекта „И аз мога” в СОУ „ Св. Паисий Хилендарски” град Златица, учителите промениха традиционната си роля, преосмислиха опита си, овладяха умения, които вече успешно прилагат в процеса на приобщаване на ученици със специални образователни потребности в училищната среда.
Изключително ценен резултат от работата по проекта е повишената социална компетентност и формираните нагласи за толерантност у членовете на училищната общност.
Реализирането проекта „И аз мога“ се осъществи в атмосфера на емпатия, сътрудничество и взаимопомощ и се превърна в подготвка на децата за живот в приобщаващо общество.
Гергана Висариева – председател на училищното настоятелство
Децата със специални образователни потребности са част от реалната действителност. Това, че ние не ги виждаме навън, не означава, че те не съществуват. Похвални са усилията на всички хора и институции, които полагат грижи тези деца да могат да имат достъп до игралната площадка, достъп до образование. Средно общообразователно училище „ Св. Паисий Хилендарски“ и неговият екип, са едни от малкото, които стремително работят за по-лесен достъп на децата със СОП до образованието. По-лесен физически достъп, посредством изграждането на рампи и асансьори, по-лесен образователен достъп, посредством новата система Ремелка, насочена към обучението по математика.
Екипът на СОУ „СВ. Паисий Хилендарски“ е едно доказателство, че с желание за работа и предприемчивост се постигат завидни резултати. А накрая идва и най-голямата благодарност, усмивката на децата които за първи път влизат в училище.
“Настоящият документ е изготвен с финансовата помощ на Европейския социален фонд. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица носи цялата отговорност за съдържанието на настоящия документ, и при никакви обстоятелства не може да се приеме като официална позиция на Европейския съюз или Министерството на образованието, младежта и науката.”
************************************
Тук можете да разгледате списанието
"Еврика - и аз мога"
(изберете желаната страница)
стр. 1, стр. 2, стр. 3, стр. 4, стр. 5, стр. 6, стр. 7, стр. 8, стр. 9, стр. 10, стр. 11, стр.12, стр. 13, стр. 14, стр. 15, стр. 16
********************************************************** „ Няма трудни деца, има различни по трудност пътища към всяко едно от тях”
Под това мото през изминалия месец в СОУ „Св. Паисий Хилендарски”, град Златица се проведе обучение на начални учители и учители по математика по програмата „ Ремелка”. Лектори бяха г-н Генадий Матвеев и Елеонора Тодорова от Сдружението за педагогическа и социална помощ за деца-ФИЦЕ- България, имащи права върху методиката на обучение. Ремелка е холандска методика за работа с деца със затруднения в обучението по математика, за индивидуална и диференцирана работа с учениците.
Структурата на програмата включва: входящ /изходящ тест ; отделни части-помощни програми; междинни контролни тестове. Всички те заедно формират метод за смятане. .След анализ на резултатите от входящият тест, всеки ученик получава възможност да работи с точно определена помощна програма в зависимост от проблемите и пропуските, които има. Преминаването на следващо ниво от програмата става след успешното справяне с контролните тестове, които се намират между всяка основна група помощни програми. Контролният тест дава информация за прогреса на ученика. В края на всяка учебна година отново се прилага тестът за базисно смятане.Всички решавани тестове/ входящ, изходящ и контролни/, както и решените помощни програми се съхраняват в индивидуална папка на всеки ученик.
Ремелка дава възможност на всяко дете:
- да работи на нивото, на което се намира
- да има свое темпо съобразно своите възможности
- да трупа увереност,че и то може
- да изпитва радост от шанса да е като другите
Обучението е част от поредица обучения за учители, които се провеждат в СОУ „ Св. Паисий Хилендарски” по проект „ И аз мога”, финансиран от ЕСФ и насочен към подпомагане интеграцията на деца със срециални образователни потребности в българското училище.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси “, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от СОУ “Св.Паисий Хилендарски”-гр.Златица и при никакви обстоятелства не може да се приеме, че тоаи документ отразява официалното становище на Европейския съюз и Договарящия орган
*********************************
„И аз мога“ – шанс за реална интеграция на деца със специални образователни потребности в СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица
В последните години сме свидетели на интензивни процеси за присъединяване на българското училище към европейското образователно пространство. Фокусът на общественото внимание се насочи към съдбата на „различните деца“. Те имат специални потребности, но нищо специално години наред не се случваше в българското училище, за да бъдат удовлетворени тези потребности. И все пак промените започнаха. Създаде се нормативна база за включване на децата със специални образователни потребности в масовото училище. Създаде се достъпна архитектурна среда(рампи и асансьори). Дори беше осигурена длъжност „ресурсен учител“, който да подпомага образователния процес. С присъщата си чувствителност към иновации СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ гр. Златица беше първото училище в региона, което осъществи интегрирано обучение на деца със СОП. По Националните програми на МОМН бяха изградени рампа и асансьор, бяха привлечени двама ресурсни учители и логопед. Но липсваше най-важното – СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ нямаше подкрепяща среда, включваща компетентност на масовите учители, специални дидактически средства и нагласи у училищната общност за приемане на различието. С реализиране на проект „И аз мога“ по ОП „Развитие на човешките ресурси“ СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ преодолява именно този проблем. Проектът е на стойност 70 860 лв. и се финансира от Европейски социален фонда на Европейския съюз.
Една от основните дейности по проекта е обучение на целия педагогически екип в 3 модула и включва следните теми: оптимизиранекапацитетанамултидисциплинарнияекип /педагози, специалисти, родители/; обучение за комплексно оценяване на дете със СОП; разработваненаиндивидуалнипрограмизадецасъс СОП; делегиранeнадейности в мултидисциплинарен екиппореализациянаобразователни и социализиращицели;разработване на дидактически стратегии за интегриране на деца със СОП;обезпечаване на учебния процес с дидактически материали и пособия.За учителите от начален етап и учителите по математика обучението ще продължи и с усвояване на адаптирана холандска методика „РЕМЕЛКА“ за подпомагане на обучението по математика и придобиване на социална компетентност. След приключване на обучението се предвиждат и супервизии по прилагане на новите методики в практиката.
Обучението на учителите се провежда през цялата 2011/2012 учебна година и е насочено към повишаване компетентността за аналитично оценяване на специфичните характеристики в индивидуалното развитие на всяко дете със СОП с оглед създаване на надеждна прогноза за бъдещото развитие и индивидуални програми за обучение. Педагозите ще усвоят базисни умения за прогнозиране на развитието на детето със СОП и планиране на дейности по интеграция в учебни условия. Работата в мултидисциплинарните екипи ще се оптимизира на база субординация на педагогическите цели.
С проект „И аз мога“ СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ има претенция да създаде модел за училищна практика по интеграция на деца и ученици със СОП. По проекта се предвижда след обучението на учителите да се организират допълнителни занимания за децата със СОП в мултифункционална зала, включваща студио за психомоторика и кинезитерапия, студио за обучение и работа с ИТ, артстудио за дейности по изкуствата и работа с логопед.
Очакваните резултати са изключително актуални в контекста на най-новите акценти в политиката на съвременното българско образование за осмисляне на българското училище като хуманистична организация.
Нели Стефанова – ръководител на проекта
Димка Червенкова – методист на проекта
***********************************************
Дейностите по проект „И аз мога” стартираха
Коледната ваканция бе време не за почивка, а за работа. Целият педагогически състав на СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – гр. Златица участваше в обучителен модул „Оптимизиране капацитета на мултидисциплинарния екип и обучение за комплексно оценяване на деца със СОП” по проект „И аз мога”. Преподаватели бяха доц. д-р Ицка Дерижан и гл.ас. д-р Генчо Вълчев от Бургаски свободен университет.
Учителите се запознаха с видовете увреждания, нормативните документи и подготвяните законови промени в тази насока, екипната организация на интегриращия процес и как точно трябва да работи един мултидисциплинарен екип. Всички тези знания са основата, за да се окаже адекватна помощ и подкрепа на деца с обучителни трудности в училищната среда.
Активиран е линк за публичен достъп:
http://dox.bg/files/dw?a=f1935a5a20
Eдинни в различието
В СОУ „СВ. Паисий Хилендарски" - гр. Златица стартира проект под наименованието „И аз мога", който е насочен към реалната интеграция и социализация на децата със СОП в масовото училище, гарантиране на тяхното равнопоставено участие в учебната и извънучебна дейност. Проектът е по ОП „Развитие на човешките ресурси" 2007-2013, приоритетна ос 4 „Подобряване достъпа до образование и обучение" (BG051PO001-4.1.0), финансиран е от Европейския социален фонд и Република България и е на стойност 70 860 лв. Реализацията на дейностите трябва да продължи 18 м.
Проектът е насочен към насърчаване социалното включване на деца със специални образователни потребности (СОП) чрез стимулиране на личностното им развитие в условията на интегрирано обучение. Основна цел на проекта е изграждане на подкрепяща среда за деца и ученици със СОП, която включва:
. повишаване на професионалния капацитет и компетентност на учителите за работа с деца със СОП
. подпомагане равнопоставеното участие на децата със СОП в урочната и извънкласна дейност
. промяна на обществените нагласи.
Проектът предвижда система от дейности, насочени към ефективно реализиране на целите:
. Обучение на учители за работа с деца и ученици със СОП
. Създаване и оборудване на мултифункционална зала за терапия и дейности по интереси на децата със СОП, включваща студио за релационна психомоторика и кинезитерапия, студио за обучение и работа с ИТ и арт-студио за дейности по изкуствата.
. Организиране на допълнителни занимания и терапия на децата в новосъздадената мултифункционална зала за усвоявяне на основни училищни умения /писане, четене и пресмятане/ и стимулиране на психическото и физическото им здраве.
.Работа в училището за приемане на различието -Създаване на клуб "Партньори" и включване на ученици със СОП в реализиране на неговите дейности и „Училище за родители" - тренинг-обучение с родители на децата със СОП
След качествено изпълнение на всички дейности на проекта се предвижда трайна позитивна промяна в компетенциите, нагласите и мотивацията на участниците в целевите групи, училищната и местната общност.