• 0728 66271 | 0728 66181 | 0893615043
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите.  
  • Този имейл адрес е защитен от спам ботове. Трябва да имате пусната JavaScript поддръжка, за да го видите. 

 

                   
 
ЗА ПРОЕКТА

 

     Проектът „Мобилност на работната сила, социално сближаване и ориентация на ценностите“ се финансира по програма „Коменски“, секторна програма „Учене през целия живот“,  с участие на ученици от България, Германия, Испания, Полша и Турция. От СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ участват 18 ученици от 9. и 11. клас. Проектът се фокусира върху мобилността на работната сила и социалната кохезия в Европа. Процесите на глобализация предполагат по-голяма мобилност на работната сила, за да има устойчив икономически растеж и заетост. В рамките на проекта учениците правят изследвания за съвременните изисквания към работната сила и за възможностите за трудова  мобилност; за ролята на средното образование за формиране на ключови компетентности у младите хора като основна предпоставка за студентска мобилност и работна реализация в Европа без граници. Важен akцент в дейностите по проекта са планираните дискусии за  елиминиране препятствията пред мобилността на труда, които се създават от  разлики в социума, културата и ценностите, социални неравенства, различия в условията за живот. Не на последно място, проектът помага на учениците да разберат по-добре обсега на европейските култури, езици и ценности. Дава им възможност да обменят идеи със свои връстници от различни страни, да сравнят опита си и  открият нови лични хоризонти.

 

   Участието на учениците от СОУ „ Св. Паисий Хилендарски“ във визитата в Германия беше изключително успешно. Те показаха не само умения за свободна комуникация на английски език, но и ползите от профилираното обучение по предприемачество, чрез което се усвояват бизнес познания и се формира функционална икономическа грамотност.                                                                   

 

                                 
 Образованието – 

 

предпоставка за успешна реализация
на пазара на труда

 

 

От 15. до 21. март 2015г. шестима ученика и четирима учители от СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – гр. Златица реализираха четвъртата визита по проект „Мобилност на работната сила, социално сближаване и ориентация на ценностите“.

 

Домакин бе Berufskolleg Eschweiler der Städte Region Aachen – град Ешвайлер, Германия.  В училището се обучават  2500 ученика, с които работят 125 учители. Реализира се дуална система на обучение – три дни работа и два дни обучение в областите бизнесадминистрация, информационни технологии, металообработване, електротехника.

 

 Учениците се реализират в търговския и бизнес сектора като банкови служители, чиновници за офис комуникация, продавач-консултанти, електротехници и др. В училището се обучават и младежи от имигрантски семейства, представители на 39 националности. 

 

 

Като част от политиката за подпомагане на имигрантите училището предлага интензивно обучение по немски език. Двама социални работници консултират учениците с личностни проблеми.  Интерес за всички нас предизвикаха стаята за престой на закъснели за час ученици, специалните стаи, оборудвани с компютри за самостоятелна работа на учениците и учителите. Българските ученици имаха възможност многократно да посетят часове по бизнес администрация, икономика и математика, като по този начин направиха сравнение между българската и германската образователна система.

 

Важна част от работната програма бе представянето на културата и традициите на всяка една страна. Българските ученици бяха подготвили  интересна презентация на английски език, с която разказаха за тракийските съкровища, постиженията в архитектурата, за известни български художници, скулптори, оперни певци, за спецификата на фолкорните области в страната ни. Песента на Валя Балканска „Излел е Дельо хайдутин”, която звуча по време на представянето, направи въздействието върху присъстващите още по-силно. Впечатляваща бе и изложбата, на която чрез фотоси и специфични предмети бе представена България, Златица, училището ни и българските обичаи. Най-голям интерес предизвика българската мартеница като символ на здраве, късмет и надежда.

 

                                               ***************
                 
Предизвикателството да приемеш различията на другите
 

 

          Основен акцент в работната програма в Германия бе европейската политика за приобщаване на имигрантите в нови социално-икономически условия. Ешвайлер е благоприятна територия за тези дискусии, тъй като в града живеят над 30 националности. Това беше и основна тема на срещите с кмета на града г-н Руди Бертрам, с представителите на Съвета по интеграция, както и на презентациите в университета в Аахен.

 

Кметът на Ешвайлер г-н Руди Бертрам посрещна делегацията с думите „Тук живее разнобразието. В град Ешвайлер има  хора  от най-различни националности, градът е пример за мултикултурна общност“. Г-н Бертрам презентира икономиката и забележителностите на града.

 

Г-н Петър Топоровски – ръководител на Съвета по интеграция към Общината разказа за политиката по приобщаване на имигрантите. Съветът е създаден като отговор на проблемите, които се появяват вследствие на  нарастващия брой имигранти в града. За да се подпомогне тяхната интеграция, както и да се подкрепи местното население за проява на толерантност и приемане различията на новите жители по отношение на религия, традиции и обичаи, членовете на екипа отварят офис близо до кварталите, в които живеят имигрантите. Проучват техните потребности и нужди, а след това с помощта на местния бизнес, учители и социални работници подпомагат новите жители на града.

 

Представен бе и мащабният проект SUN на Общината в град Ешвайлер с още шест общини от Германия, Холандия и Белгия, който се фокусира върху проблемите на трудовата мобилност и е насочен към устойчиво икономическо развитие, социална толерантност и ново качество на живот.

 

Пример за приемане на националното многообразие бе и RWTH Aahen University. Университетът е основан през 1876г. в град Аахен и в момента в него се обучават 42 300 студенти в девет факултета като най-предпочитани са инженерните специалности. Университетът  предлага и обучение по хуманитарни науки и медицина. В престижното учебно заведение се обучават и  80 младежи от България.

 

Преподаватели от университета презентираха проект „Студентска мобилност“, финансиран от Германското федерално министерство на образованието и университетите в Аахен, Бохум и Дортмунд. Беше организирана дискусия за мотивацията на младите хора за студентска мабилност и за специфичните проблеми при участие в нея.

 

*******************
Европа като една човешка длан

 

 

 

          „Европа като една човешка длан” – така можем да перифразираме известната фраза, защото културната програма по визитата и местата, които посетихме, ни показаха именно това.

 

          Началната точка бе град Кьолн. Четвъртият по големина град в Германия е известен с една от най-големите готически катедрали в Европа, която започва да се строи през 1248 година, но според поверието никога няма да бъде завършена. В катедралата се съхраняват мощите на Тримата Влъхви и е място за поклонничество още от Средновековието. В Кьолн имахме възможност да посетим стария пазар, музея на Джовани Мария Фарина - създал първия парфюм, носещ името на града, първата семейна бирария „Früh”. Успяхме да видим  множество скулпури, свързани с легендите, бита и традициите на жителите на града.

 

          Домакинът на визитата  град Ешвайлер се намира  между Кьолн и Аахен. Населението му е 54 000 жители, а до скоро основния поминък е бил добива на въглища. Сега работи само един открит рудник, а в плана на града се предвижда, след неговото затваряне да се направи голямо езеро с туристически атракции и множество паркове. Началото вече е поставено с парка Indelandes, в който се намира „Indemann” – 36 метрова модерна конструкция, изобразяваща робот, направен от 280 тона стомана, а повече от 40 000 светлодиода го осветяват през нощта. Планът за развитие на региона след изчерпване на въглищните залежи и ориентиране към нови възможности за заетост на населението е много добър пример за устойчиво развитие.

 

          Град Аахен е най-западният град в Германия. Прочут е с минералните си извори, специфичната архитектура от 15. – 16. век и катедралата от 8. век, в която се намират много ценни за християните реликви. Катедралата е построена за коронацията на Карл Велики и повече от шест века там са коронясвани кралете на Свещената римска империя.

 

          И ако за Аахен се казва, че е градът дал първообраза на Европейския съюз, то само на 28 км се намира град Маастрихт, Холандия, където е подписан договорът за създаването на Европейския съюз. Маастрихт ни плени със своята приказна красота. На път за холандския град посетихме и граничния триъгълник, в който се пресичат границите на Германия, Белгия и Холандия. И докато трудно осъзнавахме значението на малката площадка с пресечените линии, то sms–и от мобилните оператори ни увдомяваха как само с една крачка се премествахме от една държава в друга.

 

          Айфелтур бе последната спирка от нашата визита. Това е природен национален парк, разположен на териториите на Германия и Белгия. В началото на парка се намира туристическият град Моншау, характерен  със своя архитектурен стил и с моншауската горчица.Така отново имахме възможност да минем от една в друга страна без митници и пропускателни пунктове.

 


                                                                 
Мнения на ученици
 

 

1.      Светлина АнгеловаВ Германия бях впечатлена от чистотата, организираните  хора, много добрата дисциплина. Харесва ми и комуникацията по време на целия проект и на самата визита. Немските ученици са много прецизни, показват респект както към родителите си, така и към учителите. След тази визита разбрах плюсовете и минусите си. Вече знам какво да предприема занапред по отношение на моето развитие.

 

2.      Светослава Димитрова Впечатлена съм от гостоприемството и общителността на хората, отношенията между учители и ученици. Моето приемно семейство ме накара да се чувствам като част от тях. Учениците бяха много дружелюбни.

 

3.      Мартин Минов Бих описал Германия с три думи – чистота, култура и гостоприемство. Учителите и учениците взаимно се уважават. Сега по-свободно комуникирам, имам нови приятели, научих и доста нови думи на немски език.

 

4.      Християна Делийска Най-много ме впечатли начина на живот на хората в Германия. Те са организирани, стремят се да живеят в чистота и уют. Учениците са сдържани и дисциплинирани, имат респект към учителите, както и те към учениците. Аз бях настанена в типично немско семейство. Останах изненадана, че всички са много мили, гостоприемни и дружелюбни. След тази визита мога по-лесно да общувам на немски и английски.

 

5.      Константин Балов Германците са много точни и добре организирани. Страната е добре уредена и чиста. Моето семейство успя да ме предразположи, за да се чувствам като у дома си. Научих повече за страната и за начина на живот на хората там.

 

6.      Виктория КръневаБях впечатлена от забележителностите и архитектурата в Кьолн, Аахен, Ешвайлер, Маастрихт и Моншау. Научих повече за културата и обичаите на всички държави, които участваха в проекта. Интересно за мен бе да наблюдавам уроци по различните предмети, уредите и апаратите, която използват за практическото обучение.

 


                                             ***     Работна програма
        ***          

 

    От 1. до 7. юни в град Слупца, Полша, се проведе първата визита с участието на ученици по проект „Трудова мобилност, социално сближаване и ценностна ориентация”, програма „Коменски”. СОУ „Св. Паисий Хилендарски” – гр. Златица е партньор по проекта. Българската делегация се състоеше от Нели Стефанова – директор, Кина Буюклиева – пом.-директор,  Донка Славчева – психолог  и шест ученика от 8. и 10. клас – Йоанна Ушанова, Мария Горгорова, Ивайло Стефанов, Мартин Тодоров, Ина Чернева и Моника Соколова.

 

 

  Работна тема на визитата беше „Трудова мобилност и квалификация“. Участниците в проекта представиха чрез мултимедийни презентации своите изследвания по темата – плод на тримесечна работа  с огромен обем информация /статии, статистически изследвания, икономическа литература/ и очертаха тенденциите в развитието на   трудовата мобилност и квалификация във всяка страна.

 

   От анализа на нашите ученици стана ясно, че в България жените по-често се насочват към трудова емиграция, отколкото мъжете. Най-предпочитаните от българите страни за трудова мобилност през последните години са Испания, Германия, Гърция, Турция, Италия и САЩ. Предпоставка за трудовата мобилност в страната ни е готовността да се изучи друга професия, която е по-добре заплатена от сегашната.

 

          Представянето на българския екип бе аплодирано не само като дълбочина на изследването, но и като ниво на владеене на английски език – работен език на проекта.

 

     В град Слупца всички участници имаха възможност да се запознаят с образователната система на Полша и функционирането на едно средно икономическо училище, което има различни профили в областите бизнес и публична администрация. В училището се обучават 500 ученика от 15 до 18 години. С приоритет са изучаването на английски и немски език.

 

            С голям интерес премина и посещението в завода на Volkswagen в Познан – пример за използване на най-новите технологии в автомобилопроизводството. При производството на автомобилите от реномираната марка, участието на работниците се свежда почти само до контролни функции, а роботите са програм

 

ирани така, че да изпълняват всичко останало. Това е из

 

ключително добър пример за  квалификацията,   необходима за бъдеща реал

 

            Като сюжет от стар филм бе 6-километровата обиколка на солната мина в Клодава -  най-новата, но най-голямата мина в Полша. Автоматизация на добива и стриктно спазване на правилата за безопасни условия на труд са най-голямото постижение на екипа на предприятието.изация на трудовия пазар на днешните ученици.

 

            Освен предприятия от големия бизнес, учениците се запознаха и с фирми, представители на дребния бизнес. Пример за успешно развитие в тази сфера е създадения интерактивен Models Park в град Конин. При посещението бе проведена дискусия върху  възможностите за реализация, които дава малкия бизнес.

 

            По време на съвместната работа с учениците от Полша, Германия, Испания и Турция участниците от българска страна демонстрираха не само умения за свободна комуникация на английски език, но и способност да  анализират бизнес процеси – умения, които те развиват като профил в училище.

 

 

 

Полша – история, култура, съвременност

 

 

 

            Освен дейностите от работната програма, на участниците във визитата бе дадена изключителната  възможност да се запознаят с едни от най-емблематичните туристически обекти в Полша.

 

Още в началото  на посещението участниците в проекта имаха възможност да опознаят Варшава и да усетят динамиката на подготовката по повод честванията на 25-годишнината от първите свободни избори в Полша. Варшава - град, в който история и съвременност се намират в единство и хармония. Туристическата обиколка включваше Кралския дворец, стария и новия град. Истинска наслада предизвика разходката из парк Лаженки. Трудно е да се опише: свежа зеленина с разпръснати туфи от цветя във всички цветове и нюанси, езера, свободно придвижващи се пауни. Сградите са решени в различни архитектурни стилове.  Монумент на великия полски композитор и виртуозен пианист Шопен и, разбира се, неговата музика.

 

 

Следващата стъпка в опознаването на Полша бе Познан - един от най-древните полски градове, административен, индустриален и образователен център. Всеки, потопил се в неповторимата атмосфера на този град, си обещава отново да се върне.  Сред туристическите атракции на града е Старият градски площад. Сградата на Кметството е построена през тринадесети век и е красив пример за готическа архитектура.

 

Величествена  бе и базиликата в Лихен – една от най-големите в Европа. През 1994 г. полската църква построява на това място огромна покрита със злато базилика, копие на катедралата на Свети Петър в Рим. Предизвикателството за участниците бе да се изкачат  високата 145 метра кула, от която се открива прекрасна гледка към цялата околност.  

 

            Да не забравим, че дори в най-обикновени градчета като Слупца, има поне два – три обекта, които дълго се помнят. 

 

            Ще запомним Полша с нейните зеленина, чистота, спокойствие, модерните градове, съхранили духа на многовековната ѝ история.

 


*********************************
  От 7. до 11. октомври 2013 г. в Гюлшекир, област Кападокия, Р. Турция      стартира нов проект, финансиран от Европейския съюз чрез програма „Учене през целия живот”. В проекта    участват средни училища от България, Германия, Испания, Полша и Турция. В рамките на две години младите хора ще работят заедно по една изключително актуална в последните години тема - мобилност на работната сила в Европа, ориентация на ценностите и  социално сближаване. От българска страна участник в проекта е СОУ „ Св. Паисий Хилендарски” гр. Златица с утвърден бюджет 20 000 евро. За последните две години това е шестият международен проект на училището. Проектните дейности са тясно свързани с профила на училището „Предприемачество и бизнес” и се очаква чрез тях учениците да разширят своята компетентност в области предприемачество, английски език, информационни технологии, както и да усъвършенстват своите умения за екипна работа. По време на визитата в Турция участниците посетиха
училище GÜLŞEHİR ÇOK PROGRAMLI LİSESİ, където се запознаха с дизайна на учебната среда и със спецификата на образователната система. Всички партньори, от своя страна, презентираха страните  и училищата си. След тази официална част работната среща продължи с коментари и дискусии върху  апликационната форма на проекта. В детайли бяха обсъдени всички дейности, очакваните резултати и продукти по проекта. Международната делегация имаше специална среща с областния управител и кмета на града - разискваха ползите за участниците в проекта. На специално организиран семинар беше представен академичен доклад за мобилността на работната сила в последните години и за произтичащите от нея специфични социално-икономически реалности в отделни европейски страни. Участниците в първата работна среща по проекта имаха възможност да се запознаят със забележителни природни и исторически обекти. Следваща среща е в Полша в началото на юни 2014 г. Визитата в България е планирана за октомври следващата година.   

                                              
Красотата на Кападокия

 

     Кападокия е познато в България име, но малко хора знаят какво стои зад него. Това е всъщност историческа област в Анатолия, в центъра на азиатската част на Турция. Там е и градът, в който прекарахме цялата  седмица – Гюлшехир.

 

Начинът, по който изглежда областта, бе стряскащ за свикналото ни със зеленина и планински вериги око. Мястото е изпълнено с долини, в които природата, с помощта на ерозията в течение на милиони години, е създала така наречените „магически комини”. Хора от далечни времена са обитавали тези долини, намирайки подслон и закрила. Всичко, дори и църквите и джамиите, е скрито  в скалите, далеч от вражеско око – все пак там са преминавали римляни, византийци, османци…

 

Видяхме и една от атракциите, с които Кападокия е най-популярна – полетите с балони. Летящият балон е  единственото високо място, от което може да се наблюдава цялата област. При излитането си по изгрев слънце самите балони са невероятна гледка за туристи, фотографи и местни хора.

 

Въпреки всички тези разлики, Кападокия се оказа и много близка до нашите обичаи и нрави. Опитахме същите традиционни храни, намерихме много общи думи с новите ни турски приятели и с нетърпение чакаме моментът, в който отново ще можем да посетим това впечатляващо място. 
                                          *******************************************

 

Прессъобщение

 

     От 20.10.2014г. до 25.10.2014г. СОУ „Св. Паисий Хилендарски“  е домакин на третата визита от проекта „Мобилност на работната сила, социално сближаване и ориентация на ценностите“ . Проектът се реализира по секторна програма Коменски през периода 2013 – 2015 година с участието на България, Германия, Испания, Полша и Турция – координатор на проекта.

 

     Проектът е насочен към проучване на тенденциите в движението  на работната сила в Европа, придобиване на компетентности, необходими за успешна бъдеща реализация на младите хора на трудовия пазар, създаване на нагласи за приобщаване към европийските ценности. Дейностите по проекта се реализират в различни общности – бизнес среда, обществени, социални и културни  институции. Чрез тях се стимулира  придобиването на ключови компетентности като дигитална грамотност, комуникация на различен европейски език, социална и гражданска грамотност, културно осъзнаване, иновативност. Дейностите са фокусирани върху груповата работа на участниците. Всички партньори са подготвили активности свързани с националната си история, традиции и култура.

 

     По време на визитата  ще се презентира  българската образователна система, организацията на учебния процес в СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ и българските образователни продукти „Енвижън“ и „Джъмпидо“.  Освен с дейността на предприятия от големия бизнес като Аурубис България и Дънди Прешъс Металс Челопеч участниците в проекта ще се запознаят и с фирми от малкия и среден бизнес - представители на производства с традиции. Ще се проведе работна среща посветена на предприемачеството и уъркшоп с ученическата фирма на 11 клас. Културната програма включва емблематични забележителности  в София, Пловдив, Казанлък и Старосел. 
                                                   ************************

 

Работна програма

 

Работната програма стартира с презентации по темата: „Добри примери за предприемачество във вашия регион“. Всички партньори бяха направили предварително проучване на състоянието на фирмите, постиженията и възможностите за развитие.
 

 

Посещения в предприятия от големия бизнес

 

На 22 октомври участниците в проекта посетиха Дънди Прешъс Металс Челопеч.  Запознаха се с историята на предприятието, организацията на работа, възможностите за кариерно развитие и инвестициите на фирмата в социалната и културната сфера. Интерес предизвика презентацията, посветена на работата в  рудник Челопеч и технологиите, използвани за разрешаването на екологични проблеми, свързани с производството. Проведе се разговор за  безопасните условия на труд.

 

Запознаването с дейността на големите промишлени предприятия продължи в Аурубис България - водещ производител на мед и най-голямата рециклираща компания в света. Презентацията за развитието на фирмата от нейното създаване до днес по отношение на технологиите за производство, условията на труд и изискванията за опазване на околната среда убеди всички в лидерската позиция, която компанията заема. Обиколка с автобус даде възможност на участниците в проекта да се запознаят с впечатляващите  размери на съоръженията.

 


 

                                                          Образователната система в България

 

 

Запознаването с образователната система започна с презентация за структурата и организацията на учебния процес. Откроиха се приликите и разликите с образователните системи на страните – партньори, тенденциите в развитието с оглед по-добра подготовка на учениците за последваща реализация. След това участниците в проекта имаха възможност да разгледат училището и дори да се включат в учебните часове. Изключително силно впечатление  им направи работата с българските софтуерни продукти Енвижън и Джъмпидо, възможностите на мултифункционалната зала за деца със специални образователни потребности, интериорът в класните стаи и кабинети и отличното взаимодействие между учители и ученици. 

 

Съвместна работа с „Creative teens“       

 

     В СОУ „Св. Паисий Хилендарски“ успешното преминаване от училище към работната среда се гарантира от профила на обучението – предприемачество и бизнес по програмите на Джуниър Aчийвмънт. Създаването  на ученически компании и тяхното успешно функциониране е най-прекият път  между обучение и реализация на трудовия пазар.

 

Учениците от 11 клас презентираха пред младежите от Германия, Полша и Турция  своята учебна компания „Creative teens“. Обясниха как е създадена компанията, какви са задачите и отговорностите на съдружниците в нея. Представиха бизнес плана за  периода 2013-2015 година, разказаха за всички дейности, които  фирмата е осъществила до момента, подкрепени със снимков материал на продуктите и услугите, които е предоставила. Споделиха за уменията и опита, които са придобили и развили в партньорството между ученическата компания и местния бизнес и чрез участието си в национални инициативи като   „Мениджър за един ден “ и „Изгряващи звезди“

 

Изключително вълнуваща беше практическата част, когато гостите по проекта „Мобилност на работната сила“ трябваше да изработят свои собствени продукти с материалите, които компанията беше осигурила за тях. Всички бяха много въодушевени и ентусиазирани, защото имаха възможността да проявят креативност и да създадат свои уникални модели.  В края на уъркшопа се организира изложба и всеки участник  трябваше да представи своя продукт и защити  неговите достойнства.    Младежите бяха много доволни  и пожелаха успех на компанията. 

 

Нови приятелства

 

     На  21 октомври   участниците в проекта гостуваха в резиденцията на Дънди Прешъс Металс. Всички бяха впечатлени от красивата природа и от историята и архитектурата на самата сграда. Времето премина  в приятни разговори  и танци. В края на вечерта всеки  получи по една тениска, върху която новите приятели написаха своите пожелания. 

 



Културно наследство и традиции на България

 

 

 

          В три дни от натоварената си програма участниците в проекта имаха възможност да посетят места, които са символ на българската култура и традиции.

 

          Началото бе поставено в гр. София, като в специална обиколка  с екскурзовод гостите ни се запознаха със символите на София и тяхната история, посетиха църквите „Св. Петка”, Св. Неделя”, „Св. София” и храм-паметник Александър Невски. Имаха възможност да разгледат архитектурата на основните административни сгради на Президенството, Народното събрание, Конституционния съд и Министерски съвет. Те споделиха, че са впечатлени от София. Ще запомнят нашата столица като едно интересно място, което на малка площ съчетава артефакти и забележителности от различни периоди на световната история и цивилизация, както с факта, че Антинчостта може да съжителства с модерния живот.

 

          В четвъртък чуждестранните участници, съпроводени от своите приемни ученици, посетиха винарски комплекс „Старосел”, където се запознаха със специфичната технология за производство на вино и ракия, условията за ферментация и селекция на гроздето. Интересна атракция бе енотеката, която наподобява тракийски храм със специални звукови ефекти.

 

          А може ли да се представя България без уханието на розово масло? Не, разбира се.  Посещението на розоварна „Дамасцена” даде възможност за това неповториво усещане. Там  бяха обяснени етапите за производство на висококачествено розово масло, което се добива от листенцата на Rosa damascenа. В първата частна дестилерия, също така се произвеждат лавандулово масло, лавандулова вода и други етерични масла. Гостите посетиха и малкия етнографски комплекс, в който имаха възможност да се запознаят отблизо с традиционни български занаяти като килимарство, тъкане и боядисване на платове и др.

 

          Последният ден от визитата бе посветен на Пловдив. Градът, обявен за  Европейска столица на културата 2019, очарова гостите ни със своя дух и виталност. Никой не може да остане равнодушен пред красотата на  Античния театър и Стария град. Изключтелни емоции предизвикаха постановките на гладиаторските боеве и ритуали на Римския стадион.

 

          Достоен завършек бе посещението на Бачковския манастир. Българската светиня всяваше  почитание към историята и традициите на българския народ.